Pizza na razowym spodzie

Ile przepisów na pizzę testowaliście w życiu? Pewnie całkiem sporo :). Ciężko jest trafić na ten właściwy. Ale dziś jest Twój dobry dzień! Ten przepis na pewno możesz zapisać na stałe w swoim przepiśniku kulinarnym – gwarantuję że wykonasz go niejeden raz!

Nie od dziś wiadomo, że przepis na ciasto jest kluczowy – ta pizza nie dość że smaczna, to jeszcze zdrowa, gdyż przygotowywana z mąki razowej. Ciasto jest chrupiące i wychodzi już za pierwszym razem. Uwaga nie oznacza to że jest to ciasto niskokaloryczne! Kaloryczność jest bardzo zbliżona, ale za to ma więcej składników mineralnych i błonnika, a co za tym idzie ma wyższą wartość odżywczą. Jeśli chcesz trochę obciąć kaloryczność przyjrzyj się dodatkom których używasz – ja np. przygotowałam to pizzę z samymi warzywami. Jeśli chcesz koniecznie dodać coś mięsnego dorzuć szynkę drobiową zamiast zwykłej, szynkę dojrzewającą zamiast boczku, rozdrobnioną gotowaną pierś z kurczaka lub indyka :).

Składniki na ciasto: 

  • szklanka mąki typ 650
  • szklanka mąki typ 1850
  • 1 płaska łyżeczka soli
  • 3/4 szklanki ciepłej wody
  • 15 g świeżych drożdży
  • pół łyżeczki cukru
  • 1 łyżka oliwy z oliwek / oleju rzepakowego

Składniki na sos – wersja błyskawiczna

  • koncentrat pomidorowy 2 łyżeczki
  • zioła prowansalskie

Dodatki:

  • ser tarty mozarella ok. 100g
  • pomidorki koktajlowe
  • papryka
  • oliwki
  • cebula

Przygotowanie:

Mąkę i sól przesiać do dużej miski. Do ciepłej wody włożyć drożdże, cukier i łyżkę mąki. Odstawić na chwile, aż zrobi się pianka na wierzchu (jest to tzw. zaczyn, odpowiedzialny za wyrośnięcie ciasta)

Do przesianej mąki z solą dodaj zaczyn, oliwę/ olej i mieszaj ciasto drewnianą łychą (wystarczy jeśli będziesz robić to w misce, nie musisz nawet wyciągać ciasta na blat). Wystarczy chwila i gdy zacznie się formować kulka, to znaczy że ciasto jest ok. Wówczas należy przykryć ciasto ściereczką i odstawić na ok. pół godziny w ciepłe miejsce (np. obok kaloryfera lub obok grzejącego się piekarnika).

Piekarnik nagrzać do 210 stopni.

Blaszkę wysmarować łyżeczką oleju. Ciasto ułożyć na blaszce i rozwałkować. Na cieście rozsmarować pędzelkiem  lub łyżeczką koncentrat pomidorowy  i posypać go przyprawami (zioła prowansalskie). Przygotować dodatki: cebulę posiekać w półksiężyce, pomidorki pokroić na plasterki ( przy pokrojeniu na połówki może  z nich wyciec zbyt dużo soku, a tak łatwiej się “osuszą”), oliwki na połówki i paprykę w plasterki. Sos posypać serem a na wierzchu poukładać przygotowane warzywa. Wszystko jeszcze raz posypać ziołami.

Pizzę wstawić do piekarnika na 12-15 minut. Jak sprawdzić czy jest gotowa? Ciasto należy odchylić (np. taką metalową łychą do robienia naleśników) i spojrzeć na spód. Jeśli spód jest zarumieniony tzn. że pizza jest gotowa.

 

Po wyjęciu można pizzę posypać np. rukolą lub inną zieleniną :). Ta pizza jest zdecydowanie bardziej sycąca niż tradycyjna – ja po 2 kawałkach byłam już objedzona :).

Smacznego!!

Dietetyk

mgr Barbara Klawe

Jeśli jesteś zainteresowana indywidualną dietą, zapraszamy do zakładki kontakt

Barbara Klawe

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *