Pizza na razowym spodzie

Ile przepisów na pizzę testowaliście w życiu? Pewnie całkiem sporo :). Ciężko jest trafić na ten właściwy. Ale dziś jest Twój dobry dzień! Ten przepis na pewno możesz zapisać na stałe w swoim przepiśniku kulinarnym – gwarantuję że wykonasz go niejeden raz!

Nie od dziś wiadomo, że przepis na ciasto jest kluczowy – ta pizza nie dość że smaczna, to jeszcze zdrowa, gdyż przygotowywana z mąki razowej. Ciasto jest chrupiące i wychodzi już za pierwszym razem. Uwaga nie oznacza to że jest to ciasto niskokaloryczne! Kaloryczność jest bardzo zbliżona, ale za to ma więcej składników mineralnych i błonnika, a co za tym idzie ma wyższą wartość odżywczą. Jeśli chcesz trochę obciąć kaloryczność przyjrzyj się dodatkom których używasz – ja np. przygotowałam to pizzę z samymi warzywami. Jeśli chcesz koniecznie dodać coś mięsnego dorzuć szynkę drobiową zamiast zwykłej, szynkę dojrzewającą zamiast boczku, rozdrobnioną gotowaną pierś z kurczaka lub indyka :).

Składniki na ciasto: 

  • szklanka mąki typ 650
  • szklanka mąki typ 1850
  • 1 płaska łyżeczka soli
  • 3/4 szklanki ciepłej wody
  • 15 g świeżych drożdży
  • pół łyżeczki cukru
  • 1 łyżka oliwy z oliwek / oleju rzepakowego

Składniki na sos – wersja błyskawiczna

  • koncentrat pomidorowy 2 łyżeczki
  • zioła prowansalskie

Dodatki:

  • ser tarty mozarella ok. 100g
  • pomidorki koktajlowe
  • papryka
  • oliwki
  • cebula

Przygotowanie:

Mąkę i sól przesiać do dużej miski. Do ciepłej wody włożyć drożdże, cukier i łyżkę mąki. Odstawić na chwile, aż zrobi się pianka na wierzchu (jest to tzw. zaczyn, odpowiedzialny za wyrośnięcie ciasta)

Do przesianej mąki z solą dodaj zaczyn, oliwę/ olej i mieszaj ciasto drewnianą łychą (wystarczy jeśli będziesz robić to w misce, nie musisz nawet wyciągać ciasta na blat). Wystarczy chwila i gdy zacznie się formować kulka, to znaczy że ciasto jest ok. Wówczas należy przykryć ciasto ściereczką i odstawić na ok. pół godziny w ciepłe miejsce (np. obok kaloryfera lub obok grzejącego się piekarnika).

Piekarnik nagrzać do 210 stopni.

Blaszkę wysmarować łyżeczką oleju. Ciasto ułożyć na blaszce i rozwałkować. Na cieście rozsmarować pędzelkiem  lub łyżeczką koncentrat pomidorowy  i posypać go przyprawami (zioła prowansalskie). Przygotować dodatki: cebulę posiekać w półksiężyce, pomidorki pokroić na plasterki ( przy pokrojeniu na połówki może  z nich wyciec zbyt dużo soku, a tak łatwiej się “osuszą”), oliwki na połówki i paprykę w plasterki. Sos posypać serem a na wierzchu poukładać przygotowane warzywa. Wszystko jeszcze raz posypać ziołami.

Pizzę wstawić do piekarnika na 12-15 minut. Jak sprawdzić czy jest gotowa? Ciasto należy odchylić (np. taką metalową łychą do robienia naleśników) i spojrzeć na spód. Jeśli spód jest zarumieniony tzn. że pizza jest gotowa.

 

Po wyjęciu można pizzę posypać np. rukolą lub inną zieleniną :). Ta pizza jest zdecydowanie bardziej sycąca niż tradycyjna – ja po 2 kawałkach byłam już objedzona :).

Smacznego!!

Dietetyk

mgr Barbara Klawe

Jeśli jesteś zainteresowana indywidualną dietą, zapraszamy do zakładki kontakt

Barbara Klawe

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *