Pasta z awokado

Od lat specjaliści spierają się co lepsze- masło czy margaryna. Oba produkty mają swoje wady i zalety. Prawdziwe masło jest produkowane ze śmietany mleka krowiego i zawiera minimum 82% tłuszczu. Skład jest krótki, a jak wiadomo im krótszy opis produktu, tym lepiej dla konsumenta. Zawiera także naturalnie obecną witaminę A, D i E. Jest wysokokaloryczne, ale w małych ilościach w formie surowej dopuszczalne 😉

Margaryna występuje na półkach sklepowych w dwóch formach kostkowej i kubkowej.
Margaryna kostkowa (twarda) – mówimy jej nie!
Jest niezalecana, gdyż powstaje w procesie uwodornienia olejów roślinnych, który prowadzi do wytworzenia rakotwórczych izomerów trans. Organizm ludzki nie potrafi ich metabolizować, więc odkłada je. Naukowcy udowodnili, że wysokie spożycie tłuszczów trans (których głównym źródłem są margaryny- ale także słodycze) wiąże się z zachorowaniem na: cukrzycę typu II, chorobami serca, upośledzeniem układu odpornościowego, zmniejszeniem płodności i otyłością.
Margaryna kubkowa (miękka) jest z pewnością zdrowsza od twardej. Produkowana inną metodą zawiera  mniej szkodliwych izomerów trans, a więcej prozdrowotnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Do tego jest wzbogacona w witaminy!  Czy tym sposobem można jej przyznać pierwsze miejsce w klasyfikacji?  Musimy pamiętać, że mimo wszystko jest to produkt chemiczny, a dodane witaminy są sztuczne. Przez to można dyskutować o ich przyswajalności. Skład, który dostrzeżemy na etykiecie margaryny jest długi i niejasny. Zawiera bowiem oprócz olejów roślinnych i wody także substancje dodatkowe, które mają za zadanie “podrasować” smak i konsystencję mieszaniny. Aromaty, barwniki i emulgatory nie są potrzebne naszemu organizmowi i nie są dla niego korzystne.

W tabeli przykładowe porównanie masła i margaryn. Najbardziej zalecane mimo wszystko masło, ale to dlatego, że zwykle nie do końca wiemy co kryje się w margarynach. Może lepsze oznakowanie zmieniłoby tę klasyfikację.

Nazwa produktu
Zawartość tłuszczu
Nasycone
KT
Jednonienasycone
KT
Wielonienasycone
KT
TRANS
Masło „Łaciate”
82,5
58,87
35,35
3,48
5,73
Margaryna kubkowa „Rama”
70
35,03
37,22
27,70
0
Margaryna kostkowa „Palma”
75
26,78
59,70
13,41
14,35
Ciekawym pomysłem na zastąpienie masła i margaryny jest “tłusty” owoc- awokado. Zaczyna on być w Polsce w końcu doceniany i łatwo dostępny. Miejmy nadzieję, że rodacy z tego skorzystają, bo ma bardzo wysoką wartość odżywczą. Zawiera 23% tłuszczu, w tym w 100g  2,1 g kwasów tłuszczowych nasyconych, 9,8 g jednonienasyconych i 1,8 g wielonienasyconych. Nie zawiera izomerów trans. Owoc posiada w swym składzie dodatkowo witaminy A, B1, B2, C, H, biotynę, kwas pantotenowy oraz wapń, potas i fosfor. Awokado może być zalecane jako zamiennik margaryny i masła. Osobiście stosowałam je w formie pasty, choć przekonałam się, że solo jest równie dobry!
Na samo awokado przepisu przedstawiać nie trzeba, więc prezentuję przepis na sprawdzoną pastę z awokado – polubią ją nawet Ci, którzy nie przepadają za tym owocem!

Składniki: 

  • 1 dojrzałe awokado
  • 1 papryka
  • szczypiorek
  • biały ser

Wykonanie: Awokado obrać, przekroić wzdłuż, wyjąć pestkę, rozgnieść widelcem. Dodać biały ser (twarogowy półtłusty). Paprykę i szczypiorek umyć i zmieszać z pozostałymi składnikami. Doprawić solą, pieprzem i suszonym czosnkiem 🙂 Porcja wystarczy na śniadanie dla 4 osób :).

Barbara Klawe

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *