Koktajle – 3 przepisy

Cudowne napoje, które mogą być uzupełnieniem 2 śniadania, deserem, urozmaiceniem posiłku. Ich bazą są zwykle produkty mleczne takie jak: mleko, maślanka, kefir, zsiadłe mleko lub jogurt – w zależności od tego “co kto lubi”. Produkty te mają wiele zalet, m.in. są źródłem białka i łatwo przyswajalnego wapnia, fosforu, witamin z grupy B. Artykuły naukowe informują o roli wymienionych produktów między innymi w regulacji pracy przewodu pokarmowego, obniżaniu ciśnienia krwi i stężenia cholesterolu, a także rozkładzie związków rakotwórczych dostarczanych z żywnością. Dzieci w wieku szkolnym powinny spożywać je nawet 3 razy dziennie ze względu na wzmożone procesy kościotwórcze, natomiast osoby dorosłe do 2 razy dziennie. Ważne jest również ich spożycie u kobiet w wieku pomenopauzalnym, niestosujących hormonalnej terapii zastępczej ze względu na zwiększone ryzyko wystąpienia osteoporozy. Należy pamiętać, że najkorzystniej jest kupować produkty  te w formie ‘naturalnej’, gdyż gotowe mieszanki z dodatkiem owoców, orzechów, płatków i innych zawierają znaczny dodatek cukru, syropów, barwników. Skutkiem tego jest wzrost kaloryczności produktu o 80 i więcej kcal (np. maślanka mrągowska naturalna 112 kcal, a maślanka mrągowska pieczone jabłko 202 kcal). Poza tym własnoręczne przygotowanie takiego koktajlu pozwala na stworzenie unikalnych miksów smaków, które niekoniecznie dostępne są w sklepie. Przepis – trochę wyobraźni i sprawny blender 🙂

W ciągu ostatniego miesiąca udało mi się sfotografować kilka z przygotowanych koktajli. Smacznego!

Maślanka  250 g (szklanka) + truskawki  50g+migdały do posypania 5g – 136 kcal

Kefir 250g + maliny 50g + orzechy włoskie do posypania 5g – 175 kcal

Mleko 1,5% tłuszczu + 1/2 kiwi + 1/2 banana + migdały 5g – 229 kcal

Smacznego! 🙂
Barbara Klawe

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *