Sushi dla laików

Ja również jestem laikiem w kwestii sushi, ale bardzo je lubię! Zwłaszcza podstawową wersję: ryż, wędzony łosoś, warzywa. Sama nie przygotowuję sushi z surowej ryby, takie cuda jem to tylko w sprawdzonych restauracjach, które ufam, że mają sprawdzonych dostawców :). Wiem że dużo ludzi boi się je samodzielnie przygotować, jednak zaręczam, że wcale nie jest to takie trudne jak się wydaje. Do sushi na pewno potrzebujecie liście wodorostów nori i specjalny ryż do sushi (ma mniejsze ziarenka i lepiej się klei), sos sojowy, wasabi. Warto rozpocząć swoją przygodę od zestawu, który możecie kupić np. TUTAJ, a później uzupełniać zestaw dokupując produkty, które Wam się skończą. Przygotowywanie sushi to świetna zabawa!

Składniki:

  • 2 listki wodorostów nori,
  • 150g ryżu do sushi,
  • 1/2 ogórka zielonego,
  • 1/2 papryki długiej,
  • 1/2 opakowania łosoś wędzony,
  • wasabi,
  • sos sojowy,
  • opcjonalnie ocet ryżowy.

Potrzebujesz dodatkowo:

  • matę bambusową do sushi
  • pałeczki (nie są konieczne, ale czyż to nie największa frajda? 😉 ) / rączki
  • miseczka z zimną wodą.

Przygotowanie:

Zacznij od ugotowania ryżu. Na 100g wody przypada szklanka wody, więc wsyp 150g i dodaj półtorej szklanki wody. Od zagotowania gotuj pod przykrywką przez 10 minut. Od czasu do czasu zamieszaj ryż, żeby nie przywarł do garnka. Można ugotować z dodatkiem cukru i octu ryżowego, ale ja ten etap pomijam – po prostu tak bardziej mi smakuje :). W czasie jak ryż będzie się gotował, przygotuj warzywa do sushi. Najlepiej jest przyłożyć ogórka i paprykę do krótszego boku listka nori i w ten sposób dobrać długość warzyw. Następnie pokrój warzywa w cienkie słupki. To samo zrób z łososiem. Gdy ryż wchłonie wodę, zdejmij go z ognia i poczekaj aż ostygnie. Listek nori wyłóż na bambusowej macie. Zwilż dłonie w przygotowanej wodzie i rozłóż równomiernie warstwę ryżu na matowej stronie nori do 3/4 wysokości- zostaw pasek ok. 3 cm na końcu bez ryżu, będzie potrzebny do sklejenia rolki. Ryż musi być dociśnięty do nori, by ładnie się skleił. Na ryżu ułóż kawałki warzyw i łososia. Powinno to wyglądać mniej więcej tak (zdjęcie ze stronki www.satinn.pl ):

Zawiń sushi przy użyciu bambusowej maty. Jeśli robisz to pierwszy raz, polecam obejrzeć TEN filmik  . Włączcie go sobie od 1:05, to traficie na najważniejszy moment :). Następnie należy przygotować drugą rolkę. Rolkę sushi kroi się bardzo ostrym nożem – przed każdym przekrojeniem należy go zwilżyć wodą, a po przekrojeniu wytrzeć ręcznikiem kuchennym. Sushi ułożyć na talerzu.

Przygotować dwie miseczki : do jednej wlać sos sojowy, a do drugiej nałożyć wasabi. Każdy kawałek przed zjedzeniem moczyć w sosie sojowym i dodać wasabi.

Kaloryczność jednej rolki domowego sushi, 12 kawałków, to ok. 320 kcal.

Smacznego!

Dietetyk Barbara Klawe

 

Barbara Klawe

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *